Θεματικές ενότητες Δικτύου

Η θεματολογία του Εθνικού Εκπαιδευτικού Δικτύου Δράσης συμβαδίζει με τη θεματολογία των
εγκυκλίων του Υ.ΠΑΙ.Θ. για τα σχολικά προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και τον Θεματικό
Άξονα «Φροντίζω το Περιβάλλον» στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων (θεματικές ενότητες: παγκόσμιο και
τοπικό φυσικό περιβάλλον, ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, παγκόσμια και τοπική πολιτιστική
κληρονομιά).
Οι προτεινόμενες θεματικές του ενότητες είναι οι ακόλουθες:


1η ενότητα: το «περιβαλλοντικό γίγνεσθαι»
▪ η περιβαλλοντική πραγματικότητα, η επικαιρότητα, το φυσικό και αστικό περιβάλλον,
παγκόσμια και τοπικά περιβαλλοντικά προβλήματα: το ενεργειακό ζήτημα, η διαχείριση των
φυσικών πόρων, η κλιματική κρίση, οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι-φυσικές καταστροφές, η
υποβάθμιση των οικοσυστημάτων κ.ά.,
▪ οι 17 Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης (δεσμεύσεις μαθητών/τριών σχετικά με τους 17 ΣΒΑ στο
σχολείο και το άμεσο περιβάλλον τους, αλλαγή συμπεριφορών όπως διατήρηση και αύξηση
πρασίνου στο σχολείο και το τοπικό περιβάλλον, αναβάθμιση σχολικού χώρου, υιοθεσία και
ανάπλαση γειτονικών στο σχολείο πάρκων-αλσυλλίων, οικοκώδικας σχολείου, καμπάνιες
ευαισθητοποίησης κ.ά.),
▪ μνημεία της φύσης, προστατευόμενες περιοχές ιδιαίτερης περιβαλλοντικής σημασίας-
ανάδειξη και προστασία τους (περιοχές Ramsar, Natura 2000) κ.ά.


2η ενότητα: το «ιστορικό γίγνεσθαι»
▪ Η πόλη/ο τόπος μου και η ιστορική μαρτυρία, ιστορικός περίπατος σε μια σύγχρονη πόλη,
ιστορικοί τόποι, τοπόσημα,
▪ ο ρόλος του Οικουμενικού Πατριάρχη, κ.κ. Βαρθολομαίου και η τοποθέτησή του πάνω στο
περιβαλλοντικό ζήτημα, ο ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου ως πεδίο επικοινωνίας και
ενδυνάμωσης της ομογένειας και του Ορθόδοξου Χριστιανισμού,
▪ τα ομογενειακά σχολεία, η ιστορικότητα και η λειτουργία τους μέσα στο χρόνο, ο
αρχιτεκτονικός σχεδιασμός τους ως έκφραση υγιούς και ποιοτικής μαθητικής ζωής σε πλήρη
συνύπαρξη με το περιβάλλον,
▪ ο ρόλος του εθελοντισμού και των ευεργετών στη διαμόρφωση της ελληνικής παιδείας και
των ελληνικών γραμμάτων στα σχολεία της οικουμένης,
▪ ο Ελληνισμός της Πόλης (προσπάθεια διατήρησης εθνικής ταυτότητας, γλώσσας, θρησκείας,
προοπτικές).


3η ενότητα: το «κοινωνικό γίγνεσθαι»
▪ ο κοινωνικός γραμματισμός και το αποτύπωμα στο περιβάλλον,
▪ ανθρώπινα δικαιώματα: γνωρίζω-σέβομαι-υπερασπίζομαι,
▪ το προσφυγικό ζήτημα, ο πόλεμος-η ειρήνη, η αρμονική συνύπαρξη λαών και πολιτισμών,
▪ ο σεβασμός και αποδοχή του διαφορετικού και της ετερότητας,
▪ ο εθελοντισμός, δράσεις κοινωνικής συμμετοχής και προσφοράς κ.ά.


4η ενότητα: το «πολιτιστικό γίγνεσθαι»
▪ το περιβάλλον ως σημείο συνάντησης πολιτισμών: περιβάλλον και μνημεία,
▪ η παρουσία της πόλης μου στο χώρο και το χρόνο, μνημεία του τόπου μου από το παρελθόν
στο παρόν και το βιώσιμο μέλλον,
▪ μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, χώροι πολιτισμικής αναφοράς και
γραμμάτων,
▪ μνημεία της φύσης και του πολιτισμού,
▪ βυζαντινές και σύγχρονες πόλεις, η φυσιογνωμία, η ταυτότητα, ο μνημειακός πλούτος, η
διαχείριση της ιστορικής μνήμης, το χθες το σήμερα και το αύριο, τα σημερινά προβλήματα
και η προοπτική τους,
▪ η πολιτιστική παράδοση, τα ήθη και τα έθιμα του ελληνισμού, θρύλοι-παραδόσεις-λαογραφία
▪ υιοθεσία μνημείων και δράσεις ανάδειξης και προστασίας τους (αγώνας δρόμου μνημείων,
μνημειακές μαθητικές σκυταλοδρομίες κ.ά.).